Od 25 sierpnia w Unii Europejskiej obowiązują nowe regulacje dotyczące usług cyfrowych, znane jako Ustawa o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA), na który składa się też Ustawa o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DSM). Nowe przepisy nakierowane są na ucywilizowanie działań gigantów technologicznych odnoszących się do treści publikowanych przez użytkowników. Za gigantów uważa się operatorów z co najmniej 45 milionami użytkowników miesięcznie, tak więc nowe przepisy dotyczą takich podmiotów, jak AliExpress, Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia czy YouTube. Nie łapią się olbrzymie jak na polskie warunki Chomikuj.pl i CDA.pl, nie mówiąc o mniejszych operatorach, także ściśle pirackich choć pozujących na platformy. APP zaobserwowało pierwsze zjawiska wdrażania regulacji po stronie operatorów, na przykład platforma X dotąd znana jako Twitter zaimplementowała enigmatycznie brzmiącą funkcję „Zgłoś treści nielegalne w UE”.
Regulacje są dużo szersze i między innymi przewidują umożliwienie użytkownikom większej kontroli nad tym, jakie treści są do nich targetowane na podstawie monitorowania ich aktywności i domniemania zainteresowań. Akt o usługach cyfrowych ma też działać w drugą stronę i teoretycznie wspierać wolność słowa poprzez wymaganie stworzenia mechanizmu odwoławczego w razie blokowania kont lub ograniczania widoczności postów. Operatorzy mają też szczególnie chronić dzieci przed wpływem szkodliwych treści w mediach społecznościowych. Ustawa o usługach cyfrowych obowiązuje na terenie Unii Europejskiej, a jej przestrzeganie będzie monitorowane przez coroczne audyty. Kary za nieprzestrzeganie zasad mają sięgać do 6% rocznych obrotów firmy. Źródło: Komisja Europejska